CSS REEL Nominee

36% meer online shopping - 5 trends om daar op in te spelen

maandag 10 november 2014 13:00

Het aantal mensen dat aankopen via internet doet neemt nog steeds toe, zo blijkt uit cijfers van het CBS. In 2013 kochten mensen voornamelijk tickets voor evenementen, dit jaar zien we een stijgende populariteit in online winkelen voor verschillende producten. Ook voor 2020 is de verwachting dat de stijging in online aankopen zal doorzetten (36%). Wil je hier op anticiperen? Zet dan in op Mobile Shopping, Reverse Showrooming, Omni-Channels, Virtual Fitting Rooms en Mass-Customization.

Met behulp van 5 trends kun je inspelen op de toekomst van de ‘shopping experience’ in 2020: Mobile Shopping, Reverse Showrooming, Omni-Channels, Mass-Customization en Virtual Fitting Rooms.

Mobile shopping:
Onderzoek toont aan dat de verwachting is dat het aantal aankopen via de desktop zal afnemen, van 31% in 2013 naar 10% in 2020, terwijl het aantal aankopen via smartphones en tablets aanzienlijk zal stijgen. De gevolgen voor retailers zijn dat ze meer apparaten zullen moeten ondersteunen.

Omni-channel:
Deze versmelting van online en off-line wordt ook wel omni-channel genoemd, waarbij het voornamelijk gaat om de merkbeleving van de klant. Omni-channel gaat verder dan virtuele webshops of de deuren van een winkel. Klanten hebben hierbij een vrijheid om te kiezen wat, waar en wanneer ze producten kopen. In deze strategie kennen klanten geen verschil meer tussen de kanalen en zal de beleving hetzelfde zijn.

Reverse showrooming:
De verwachting dat consumenten naar omni-channel ervaringen op zoek gaan, wordt versterkt door recent onderzoek. Hieruit blijkt dat mensen het internet gebruiken om onderzoek te doen naar producten en vervolgens naar de fysieke winkel gaat om de producten daadwerkelijk te kopen.Het is hierbij van belang dat de klant een positieve beleving heeft, zowel in de fysieke winkel als online. Biedt klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid een product zoals een bank via een app al te plaatsen in de kamer. 

Virtual fitting rooms:
Onderzoek laat zien dat het aantal items dat consumenten online terugsturen aanzienlijk hoger is dan in fysieke winkels. Om dit aantal te verkleinen maken e-retailers gebruik van verscheidene tools, zoals de zoom-in tool en foto’s in verschillende groottes. Het aanbieden van virtual fitting rooms maakt de algehele online beleving een stuk aangenamer. Je bezoeker krijgt het gevoel in de fysieke winkel te staan in plaats van online te winkelen.

Mass customization:
Consumenten zijn steeds minder snel tevreden. Dit komt doordat de rol van de consument steeds meer verandert van passief naar actief en ze daarnaast gehoord willen worden door bedrijven. Mass-customization is een goed voorbeeld waarbij je als ondernemer kan luisteren naar je klanten, en je computertechnologieën kan inzetten om voor ieder wat wils aan te bieden. De ‘virtual jeans designer’ van Indidenim, speelt hier goed op in door de perfecte jeans te creëeren voor hun klanten. Door middel van een vragenlijst wordt onderzocht wat voor type jeans perfect is voor de klant. Op deze manier krijgt deze het gevoel zelf het kledingstuk te ontwerpen.

Meer online shopping leidt tot een grotere versmelting
Betekent dit dus dat klanten in de toekomst meer online zullen gaan winkelen, zoals vaak voorspeld wordt, of zal de ontwikkeling en versmelting van deze technologieën er juist voor zorgen dat mensen weer terug zullen gaan naar het shoppen in fysieke winkels?

Volgens de bevindingen in dit artikel zal het erop gaan lijken dat het begrip omni-channel steeds meer gebruikt zal worden, waarbij klanten hun producten in de toekomst zowel online als in fysieke winkels zullen aanschaffen.

Bron: Frankwatching

 

 

Reageer op dit nieuwsbericht:

Deel dit nieuwsbericht met anderen:

Overige nieuwsberichten

Menu