CSS REEL Nominee

Beïnvloedt jouw website het ‘koopbrein’ van je klanten?

vrijdag 12 december 2014 09:27

Beïnvloedt jouw website het ‘koopbrein’ van je klanten?

Door gastblogger: Rob van Haaren

Onze hersenen zijn de bron van alles wat we doen. Ze bepalen hoe we bewegen, hoe we ons voelen, maar ook hoe we koopbeslissingen maken. Er valt nog veel te leren over onze hersenen, maar de informatie die bekend is, willen we graag met je delen.

 

Houdt jouw website het simpel?

Bij de marketing van bedrijven wordt de invloed van het brein steeds belangrijker. Het maken van een website is bijvoorbeeld niet langer alleen een creatief proces. Als je online succes wilt behalen, moet je creativiteit combineren met neurowetenschap. Simpel gezegd houdt neurowetenschap zich bezig met de werking van de hersenen.

Het is daarom niet vreemd dat websites steeds simpeler worden. Het menselijk brein kan namelijk maar een beperkte hoeveelheid informatie tegelijk verwerken.

 

Welke website vindt jouw brein aantrekkelijker?

Een overkill aan informatie zorgt dat de hersenen moe worden en in de war raken. Dit kan leiden tot een bezoeker die weg klikt of erger: gemiste omzet. Als je te veel communiceert kan het dus negatief uitpakken, maar wat moet je dan communiceren en waar begin je?

De aandacht van het brein krijgen

Het gaat er niet om of je website mooi is, maar of je bezoeker gaat doen wat jij voor ogen hebt. Het is daarom eerst belangrijk om de aandacht van je bezoeker te krijgen voordat je hier wat mee kunt doen. Om de aandacht van je bezoeker te krijgen, is het nuttig om te weten dat 1 gedeelte van de hersenen het meest dominant is. Dit gedeelte wordt het instinctieve brein genoemd en is niet uit te schakelen.

 

Zoals we al eerder noemden in een blogartikel, zijn de ogen van mensen een instinctieve aandachtstrekker, maar beelden die aanspraak maken op seksuele opwinding horen bijvoorbeeld ook in dit rijtje thuis.

Het krijgen van de aandacht van je bezoekers is de eerste stap. De aandachtige bezoeker is echter niet zomaar bereid om iets aan te schaffen. Hij is op zoek naar redenen om jouw product te kopen en jou te vertrouwen. Je zal dus nog iets meer moeten doen om van de verkregen aandacht een aankoop te maken.

Aandacht omzetten in emotie

Ondanks dat wij allemaal denken dat we bewust beslissingen maken, bewijzen wetenschappelijke testen steeds het tegendeel. Kopen is grotendeels een onbewust emotioneel proces. Om je bezoeker iets te laten kopen, zal je daarom zijn aandacht moeten omzetten in emotie. Onderstaand voorbeeld laat zien dat emotie al heel vaak wordt gebruikt om twijfelaars over de streep te trekken.

 

Zie jij op welke emotie het voorbeeld aanspraak maakt? De meeste ondernemers weten dat deze korting met een tijdsbeperking werkt, maar kunnen niet precies uitleggen waarom dit werkt. De achterliggende gedachte in dit voorbeeld is een tijdelijke deal, oftewel de angst om iets te missen.

Twijfelaars krijgen door deze emotie een extra trigger om te kopen. Op deze manier kunnen ze hun koop-intentie rechtvaardigen en is de emotie genoeg reden om te kopen. Zoals je in het voorbeeld kunt zien, is het niet een afbeelding of een graphic die het verschil maakt. Tekst is als geen ander in staat om emoties over te dragen. Een klein woordje kan al een verschil maken in duizenden euro’s winst.

Wil jij weten welke combinatie van tekst en beeld voor jouw website het meest efficiënt is? Wij vinden het wél belangrijk dat jij genoeg klanten hebt.

Vraag vrijblijvend naar de mogelijkheden en neem contact met ons op!

Neem contact op!

Gastblogger: Rob van Haaren 

Gastblogger Robbie van Haaren 

 

Reageer op dit nieuwsbericht:

Deel dit nieuwsbericht met anderen:

Overige nieuwsberichten

Menu