CSS REEL Nominee

SEO volgens Google: wat staat je te doen in 2015?

maandag 20 april 2015 15:52

SEO is een 'ongoing' activiteit waar je altijd wel mee aan de slag moet zijn. Maar soms gebeuren er van die dingen waardoor je de planning wel eens om moet gooien of aan moet passen om Google bij te houden. Heb jij de volgende vier onderwerpen al op je planning staan voor dit jaar?

Mobiel

Google heeft de hele maand maart van dit jaar uitgeroepen tot #MobileMadness-maand. Toen kondigde Google ook aan dat mobielvriendelijkheid per 21 april een rankingfactor wordt. En dus is de gekte in alle hevigheid losgeslagen: wie wil, kan op het moment zo’n beetje 24 uur per dag bezig zijn om alle informatie hierover tot zich te nemen, van blog tot whitepaper tot Google Hangout. 

Het aandeel mobiele gebruikers blijft maar groeien
Waarom doet Google dit? Waarom bemoeit Google zich ermee of een site mobielvriendelijk is? Dat zijn veel gehoorde reacties, maar toch is deze actie van Google niet onbegrijpelijk. Het aandeel mobiele gebruikers groeit maar door. In maart vorig jaar gaf Google al aan dat het verwachtte dat wereldwijd het aantal zoekopdrachten op mobiel groter zou worden dan het aantal zoekopdrachten op desktop.

Hoe belangrijk is mobiel voor jouw gebruikers?
Er zijn landen waar er nauwelijks desktops in gebruik zijn en de meerderheid van de bevolking voornamelijk toegang heeft tot internet met een mobiel. Google wil dat iedereen die via de zoekmachine zoekt, een site getoond krijgt die op dat apparaat een goede ervaring biedt. De gemakkelijkste en snelste manier om dat voor elkaar te krijgen, is de mate van ‘mobile friendly’ een rankingfactor maken.

Hoe belangrijk is mobiel voor jouw gebruikers?
Er zijn landen waar er nauwelijks desktops in gebruik zijn en de meerderheid van de bevolking voornamelijk toegang heeft tot internet met een mobiel. Google wil dat iedereen die via de zoekmachine zoekt, een site getoond krijgt die op dat apparaat een goede ervaring biedt. De gemakkelijkste en snelste manier om dat voor elkaar te krijgen, is de mate van ‘mobile friendly’ een rankingfactor maken.

Waar kijkt Google naar?
- Hoeven gebruikers niet te zoomen of horizontaal te scrollen?
- Staan de tikelementen (links en buttons) op voldoende afstand van elkaar? Google adviseert om de ruimte tussen die elementen minimaal 7 millimeter hoog en breed te maken.
- Is het lettertype groot genoeg? Google adviseert zelf een grootte van 16 pixels.
- Is content niet geblokkeerd in de robots.txt? Denk aan css of javascript. Google moet deze bestanden kunnen crawlen om een pagina te kunnen zien zoals een gebruiker die ziet.

HTTPS


HTTPS werd al vorig jaar augustus al door Google ingevoerd als rankingfactor. HTTPS (Hyper Text Transfer Protocol Secure) beveiligt de verbinding, waardoor gegevens versleuteld verstuurd worden.

Migratie? Maak ‘m meteen Google-proof
Bij de bekendmaking van HTTPS als rankingfactor gaf Google ons (anders dan nu bij mobiel) geen mogelijkheid om voor te bereiden. HTTPS is nog maar een minimale rankingfactor. Op dit moment niet de moeite dus, om halsoverkop je site om te gooien.

Maar ga je komend jaar een nieuwe site bouwen of toevallig al je URL’s migreren (bijvoorbeeld voor een nieuw CMS of bedrijfsnaam), neem het wel meteen mee. Je bent dan meteen Google-proof in één migratie. Als je het niet meteen mee neemt, maar pas gaat doen als het echt gaat bijdragen, zul je op dat moment een tweede migratie van je URL’s moeten doen. Migraties kunnen foutgevoelig zijn, dus hoe minder vaak hoe beter.

‘Click to expand’ en tabs


Niet bevestigd door Google in officiële press releases, maar wel door ‘Googlers’ in hangout-sessies: Google kan content in tabs of uitklapteksten negeren. En zal dat in een aantal gevallen al doen.

In het spel van Google speel je volgens hun spelregels
Op zich is het geen vreemde zet: Google is er vrij duidelijk in dat je gebruiker hetzelfde moet zien als google-bot. Door met tabs of ‘click to expand’-opties te werken, kan het zijn dat de verborgen content niet relevant is. Als de ‘verborgen’ content relevant zou zijn, zo redeneert Google, ‘dan had je het wel meteen laten zien aan je gebruiker’ en in het spel van Google speel je volgens hun spelregels.

Let op: Google heeft bevestigd dat je op een mobiel apparaat de content wel mag ‘verbergen’ met behulp van ‘click to expand’, mits de content op de desktop-site standaard uitgeklapt wordt getoond. Op mobiel ziet Google er dus blijkbaar wel de gebruiksvriendelijkheid van in.

Content, content & content (en contentdistributie)


Het begint wat saai te worden, en het onderwerp content is redelijk uitgekauwd, maar: als je nog steeds weinig met je content gedaan hebt, ga daar dan echt mee aan de slag. Wacht niet af tot je concurrenten het gat al ingevuld hebben. En ja, het aanbieden van goede content voor je eindgebruiker is niets nieuws, maar wel iets dat in de praktijk bij veel bedrijven op online gebied nog niet of veel te weinig gebeurt.

 

Heeft u hulp nodig bij het mobiel vriendelijk maken of de beveiliging van uw website? Internetbureau Brancom helpt u hier graag bij. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Bron: Frankwatching

 

Tags: internetmarketing, seo, google, responsive, website, webshop, 2015, brancom internetbureau, online marketing

Reageer op dit nieuwsbericht:

Deel dit nieuwsbericht met anderen:

Overige nieuwsberichten

Menu