CSS REEL Nominee

Mobiele trends van 2015: smartwatch, mobile commerce & controle

donderdag 18 december 2014 13:00

Smartwatch-hipsters die naar de winkel gaan moeten nog een jaartje hun portemonnee meenemen, want met NFC kunnen we pas in 2016 en masse betalen. Ook de slimme zonnebril ontbreekt komende zomer, omdat grootheden Apple en Google ze nog niet aan de consument aanbieden. Health en mCommerce zijn kernwoorden voor deze partijen: tijdens het joggen mobiel winkelen dan maar? Dit zijn de 5 mobiele trends voor 2015.

Trend 1: Apple & Google bepalen

Ondanks miljardenimpulsen is Microsoft er voorlopig toch niet in geslaagd om een bedreiging voor de nummer twee te worden in de mobiele wereld. In enkele landen zijn de goedkope Lumia’s met felle kleurtjes nog wel een succes te noemen (+10%), maar in Nederland en legio andere landen wordt vooral veel geklaagd over de matige apps van Lumia. Het aandeel is weer gezakt tot onder de 5 procent en we verwachten niet dat dit in 2015 zal veranderen.

Zonder goede apps haal je het niet 

De rest van de nieuwkomers heeft nog mooiere mobiele systemen, maar zonder goede apps haal je het niet in deze tijd. Kortom, in de mobiele wereld gaat het voorlopig allemaal om Apple & Google. Ondanks dat de EU nu bij Google (eerder bij Microsoft) probeert monopolieposities te beperken, zal dit komend jaar geen lans breken. Apple & Google bepalen dan ook de verdere trends voor 2015, die we hieronder bespreken.

Trend 2: Smartwatch voor iedereen

De Apple-smartwatch komt er eindelijk aan! De features zijn niet heel bijzonder, maar de focus van de fraaie interface ligt op een groot scala aan apps, in tegenstelling tot Google Wear dat nu juist focust op een beperkt aantal kerntaken. Door de komst van Apple in de smartwatch-markt flaneren alle trendsetters de komende maanden met een Apple Watch en dat inspireert de massa. Rond kerst 2015 wordt je op je sportclub gepest als je geen smartwatch hebt (Google Wear mag ook).

NFC breekt niet door

Een nadeel aan Apple: ze focussen niet erg op het kleine Nederland. Hun spraakherkenning Siri begrijpt onze taal nog steeds niet en het zou mij dan ook niets verbazen als ze ook nog weinig energie steken in het aansluiten van Nederlandse ketens aan Apple Pay. Het draadloos betalen (via NFC) breekt in 2015 dan ook niet door, tenzij onze local hero Albert Heijn het ijs breekt, maar die lijken hun eerste NFC-stappen nog niet te willen zetten.

Trend 3: Mobile Commerce

Hoewel via NFC betalen nog niet doorbreekt, is online mobile commerce wel mainstream geworden. In 2014 passeerden mobiele devices (tablet, smartphone) al desktop in online verkoopcijfers. En de verwachting is dat desktops verder achterop raken. Vooral nu Google sites geschikt voor mobiel hogere ranking in zoekresultaten geeft, zien we dat steeds meer webshops wel adaptive moeten worden.

Mobiel is er om je te oriënteren, niet kopen

In tegenstelling tot desktop, zullen de conversiecijfers op smartphones veel lager zijn. Het kanaal lijkt echter een conditio sine qua non te zijn: je moet hierop aanwezig zijn om mensen te helpen oriënteren, zodat ze daarna via een andere device (veelal tablet) de aankoop kunnen voltooien. Met assisted conversions en het synchroniseren van cookies (Google Chrome) krijgen we steeds meer inzicht in dit gedrag, maar de echte goede cijfers verwachten we pas in ons mobiele trends-artikel van 2016 te kunnen aankondigen.

Trend 4: Mobile marketing & adds

Niet verrassend dat ook mobiele marketingkosten en mobiele advertenties explosief stegen het afgelopen jaar en budgetten van andere apparaten overschrijden. Facebook ziet nu al twee derde van het advertentiebudget aan mobiel gespendeerd worden. Voor Google pakt dit wat minder goed uit, want zij verliezen (vooral) door Facebook marktaandeel in de mobiele advertentiemarkt ten opzichte van desktop.

Larry Page & Sergey Brin blijven dominant

Maar we hoeven nog geen medelijden te hebben met Larry Page en Sergey Brin. In absolute aantallen zijn ze nog altijd sterk groeiend en bovendien is de verwachting dat ze dominant blijven. 

Trend 5: Health & Controle

Mede dankzij de hartslagsensoren, stappentellers en thermometers in de smartwatch, gaan we onze eigen gezondheid beter in de gaten houden, maar ook ons huis is altijd en overal ‘under control’. De e-thermostaat is al bijna de standaard en ook mobiel beheerbare alarmsystemen worden de norm in 2015. Onze reizen hadden we al enige tijd onder controle, maar ongemerkt komt daar toch ook steeds meer nauwkeurigheid in. Denk aan exacte indicaties van drukte in trein en verkeer en steeds betere contextuele suggesties.

Serendipiteit, Internet of Things & big data

Gelukkig blijft serendipiteit ook nog bestaan in 2015, want nog niet alles is digitaal en connected: The Internet of Things is nog niet allesomvattend. Zelfs de verbonden bril heeft nog te weinig steun om in de consumentenmarkt een succes te worden in het nieuwe jaar. Teveel privacy-discussies zorgen ervoor dat Google Glass komend jaar nog door bedrijven gebruikt wordt.

De keerzijde van de de big data die we genereren is dat bedrijven ons ook beter kunnen controleren. En dan hebben we het ineens niet meer alleen over Google en Apple, maar ook over contentreuzen als Facebook, LinkedIn, Twitter en op de zakelijke markt zeker ook Microsoft. En dankzij koppelingen van derden met deze grote zes, kan een simpele webshop ook ineens veel van je weten. Klinkt misschien beangstigend, maar zou jij een persoonlijk kerstpakket niet meer waarderen dan de eenheidsworst?

Besparen of spenderen?

De smartwatch maakt 2015 uiteindelijk persoonlijker en makkelijker. Of het ook goedkoper wordt, ligt aan onszelf, de technologie (onder leiding van Apple & Google) bieden je twee opties: besparen door controle of spenderen door aanbiedingen op maat. Of natuurlijk beiden: besparen door controle na spenderen.

 

Reageer op dit nieuwsbericht:

Deel dit nieuwsbericht met anderen:

Overige nieuwsberichten

Menu