CSS REEL Nominee

Social media: 6 trends voor 2015

donderdag 27 november 2014 14:15

Door te kijken naar de ontwikkelingen van het afgelopen jaar en de nieuwste ontwikkelingen te volgen, meen ik iets te kunnen zeggen over wat 2015 gaat brengen op het gebied van social media. Als we kijken naar 2015 dan zien we bijvoorbeeld een aantal Facebook-alternatieven. Welke nieuwe platformen steken de kop op? En zijn ze blijvend? Welke ontwikkelingen zijn serieus te nemen en welke niet? Dit zijn 6 belangrijke sociale media trends voor 2015.

WhatsApp is een steeds belangrijker kanaal

Uit cijfers van onderzoeksbureau DDMM blijkt dat 50 procent van de Nederlandse bevolking berichten-app WhatsApp gebruikt. Dat percentage ligt hoger dan Facebook, dat op iets meer dan 43 procent zit. Onder 20- tot 34-jarigen bereikt WhatsApp zelfs 70,1 procent van de Nederlandse bevolking. Het is dus niet zo vreemd dat steeds meer bedrijven experimenteren met WhatsApp.

Anti Facebook-sentiment levert alternatieven op

Het sociale netwerk Ello had bij de introductie afgelopen half jaar een weinig intuïtieve interface en was bijna onbruikbaar op mobiel. Gebruikers verlieten de dienst net zo snel als ze het probeerden. Maar Ello raakte een gevoelige snaar. Het positioneerde zich als anti-Facebook, met nadruk op privacy van de gebruiker en de belofte van een advertentieloos platform. Dat zette veel gebruikers ertoe Ello eens te proberen.

Telegram, Ello, Bubblews & Tsu

Er heerst al langer een anti-Facebook sentiment, maar de afgelopen tijd neemt dat tastbare vormen aan. Op de dag dat Facebook WhatsApp overnam, kreeg de alternatieve chatapp Telegram er 500.000 gebruikers bij. Behalve Ello zijn er meer sociale platformen die zich afzetten tegen de Facebook-strategie van geld verdienen met de gebruiker als het te verkopen product. Bubblews betaalt gebruikers voor het aantal keer dat een bericht wordt bekeken en geliket. Ook Tsu is een nieuw platform waarop je eigen berichten geld moeten opleveren. Het haalde in een investeringsronde pasgeleden nog 7 miljoen dollar op. In 2015 volgen er ongetwijfeld meer.

Lagere drempel voor nieuwe sociale media

De snelle adoptie van Ello en Telegram geeft niet alleen aan dat het anti-Facebook sentiment toeneemt. Beide cases demonstreren ook dat gebruikers bereid zijn massaal nieuwe social media te proberen, al binnen een tijdsbestek van enkele dagen. Daar zijn in 2014 meer voorbeelden van te bedenken.

Secret, Tinder, Slack, Medium, Twitch & Gibbon

Geheimenapp Secret liep op de Nederlandse lanceringsdag meteen over van de gedeelde geheimen – al ligt het niet in het beleid van Secret om te zeggen om hoeveel berichten het gaat. Ook dating-app Tinder is massaal geadopteerd door Nederlandse jongeren. In februari 2014 lag het aantal gebruikers al op 1,2 miljoen, tegenover ‘maar’ 330.000 in oktober 2013. De zakelijke berichtenapp Slack begroet elke dag 268.000 gebruikers. Bloggers proberen naast hun eigen blog een posting op Medium. Het live streaming platform Twitch is het afgelopen jaar geëxplodeerd en op het Nederlandse leerplatform Gibbon profileren steeds meer experts zich als leermeesters op hun vakgebied.

Vloggers krijgen steeds meer invloed

Nederlandse YouTube-videobloggers – vloggers – zijn het nieuwste mediafenomeen. De snel gemonteerde, op jongeren gerichte video’s van Assenaar Enzo Knol bereiken in totaal 440.000 abonnees en worden per stuk meer dan 120.000 keer bekeken op YouTube. Vlogger DusDavid bedient 102.000 abonnees met video’s over games en de gekdoenerij-filmpjes van BanjoMovies tellen al 267.000 abonnees. Het engagement onder die abonnees is ontzettend groot. Toen Knol een fansessie improviseerde in de jaarbeurs in Utrecht, kwam de politie eraan te pas om Knol te beschermen tegen 3000 uitzinnige fans.

Bloggen op LinkedIn wordt populairder

Bloggen op LinkedIn kan al een tijdje, maar ik zie het volume daarvan de laatste tijd toenemen. Steeds meer professionals maken gebruik van dit zakelijke platform om met artikelen kennis te delen, hun expertise te laten zien of hun mening te geven. Een aantal mensen uit mijn netwerk ben ik daardoor actiever gaan volgen. En ik vind dat er zeker veel kwaliteit zit tussen de artikelen.

Schaduwzijde is dat er ook mensen zijn die domweg reclame maken voor hun product. Zij snappen de kern van social media-marketing nog niet zo. Ook zie ik artikelen voorbijkomen waar beperkt tijd en moeite in is gestoken. Erg jammer. Maar toch vermoed ik dat het bloggen op LinkedIn door zakelijk Nederland snel omarmd gaat worden. Dat een gedeelte van zakelijk Nederland hun kennis gaat halen op LinkedIn.

Van snel naar live

Twitter verbaasde de afgelopen jaren al vriend en vijand: het korte berichten-netwerk was sneller met nieuws verspreiden dan het journaal en nieuwssites en werd daarmee toonaangevend voor de nieuwsgaring. Afgelopen jaar is snelheid op alle sociale netwerken heilig geworden. WhatsApp is een service geworden om supersnel je publiek mee te bereiken. Op het videoplatform Twitch kijken tienduizenden mensen live mee terwijl gamers een nieuwe game proberen. 

Maar ook zakelijk is snelheid op social media steeds belangrijker. Grote merken haken met advertenties meteen in op nieuwsfeiten en bereiken zo miljoenen mensen. KLM krijgt 45.000 reacties op social media per dag, maar beantwoordt een reactie gemiddeld in 23 minuten. En webcare op Twitter of Facebook is anno 2015 geen klantenservice meer; het een businessmodel. Bovenstaande voorbeelden dragen bij aan mijn gevoel dat de combinatie van social en mobile steeds meer zorgen voor een real realtime web.

Wat wordt de social media-trend van 2015?

Natuurlijk is dit overzicht niet volledig en misschien zijn er zaken waarvan jij vindt dat ze aandacht verdienen als social media-trend in 2015. Gaat Instagram bijvoorbeeld exploderen in gebruikersaantallen en eindelijk een paar stevige Nederlandse cases opleveren? Gaan we in 2015 Vine uitzwaaien? Gaat Google Plus dan toch nog serieus tegenwicht bieden aan Facebook, of is het juist omgekeerd? Zet Pinterest de sterke groei van gebruikers ook door in een blijvend resultaat? Ik ben benieuwd naar jullie ideeën. Laat het ons weten in de reacties.

Bron: Frankwatching

 

 

Reageer op dit nieuwsbericht:

Deel dit nieuwsbericht met anderen:

Overige nieuwsberichten

Blijf op de hoogte door je in te schrijven voor de nieuwsbrief...

Menu